Saturday, August 22, 2009

Ramadhan Bulan Tauladan



Shaaban berakhir melabuh tirai
Ramadhan datang kunjung tiba
Ibadah diganda dosa dilerai
Rebut tawaran terus berlumba


Bermula pertama hari Ramadhan
Pabila terbenam suria Syaaban
Azan maghrib sebagai sempadan
Tandanya masuk bulan Al-Quran

Solat Tarawih sesudah Isyak
Ditunai bersama secara jemaah

Lelaki perempuan anak diajak

Ruku' dan sujud mengharap sa'adah


Malam dihiasi amal ibadah
Solat, zikir membasahi lidah
Sahur diambil mengikut sunnah
Menanti subuh dihampari sejadah

Azan subuh menyeru umat
Bermula tempoh untuk berpuasa

Solat dikerja hati selamat

Sabar menahan segenap rasa


Siang hari medan ujian
mengawal nafsu dari godaan
Waktu terluang bacalah Al-Quran
Moga Allah memberi kekuatan

Azan Maghrib bergema sudah
Waktu berbuka orang berpuasa
Gembira rasa anugerah Allah
Puji dan syukur pada Yang Esa

Solat Tarawih, puasa, tilawah
Tarbiyah Ilahi pembangun jiwa
Iman bertambah menyusuri qudwah
Menuju Allah memburu taqwa

Kitaran hidup muslim sejati
Sebulan diharungi tidak terasa

Keampunan dipohon amalan diberkati

Sandaran harapan pada Yang Kuasa



1 Ramadhan 1430 H
Bait Perlis, Madinah El-Nasr,
Haiyyu Sabie', Kaherah.


Friday, August 21, 2009

Pesanan berharga dari Ulama Al-Azhar

Alhamdulillah semalam sempat saya mengikuti majlis muhadarah yang disampaikan oleh beberapa orang masyaeikh Al-Azhar yang diadakan di Dewan Malaysia Abbasiyah atau lebih dikenali sebagai ARMA (Asrama Rumah Melayu Abbasiyah) di kalangan mahasiswa Malaysia di Mesir. Walaupun sibuk dalam melakukan persiapan terakhir untuk menghadapi peperiksaan peringkat sarjana di Al-Azhar yang tak kurang hanya tinggal dua minggu sahaja. Kalau tidak mengikuti majlis tersebut terasa sangat rugi kerana dikhabarkan Fadhilah Imam Mufti Mesir Prof Dr. Ali Jum’ah juga akan turut hadir pada majlis tersebut ditambah pula guru kami Dr. Jamal Faruq Al-Hasani telah berpesan secara khusus kepada saya dan beberapa orang teman lain (Ust Hairul Nizam dan Ust Nazrul) untuk hadir pada majlis tersebut. Maka sebagai anak murid perlu dengar dan taat.


DMAK @ ARMA


Selesai solat asar di musolla ARMA terus saya memasuki dewan untuk mengambil tempat duduk kerana melihat hadirin yang datang semakin ramai bimbang takut tak dapat tempat duduk dan kalau boleh mahu mencari tempat di bahagian depan sekali agar dapat menatap wajah ulama dan masyaeikh Al-Azhar dengan lebih dekat dan jelas. Bukankah menuntut ilmu termasuk di dalam perkara ibadah? Dalam perkara ibadah disunatkan untuk berlumba-berlumba, jadi tidak salah untuk berlumba-lumba untuk mendapatkan tempat duduk di bahagian depan agar lebih dekat dan hampir dengan masayaeikh yang akan melontarkan mutiara kata yang berharga.


Tatkala memasuki dewan kelihatan dewan sudah penuh dengan hadirin ikhwah dan akhawat dari pandangan belakang dewan sedikit terasa kekecewaan namun Alhamdulillah puji dan syukur kepada Allah kerana disebalik pandangan zahir tempat duduk yang sudah penuh dibahagian depan sebenar hakikatnya masih terdapat dua tempat duduk yang masih kosong. Kebetulan ada AJK program yang memperlawa untuk penuhkan 2 kerusi di bahagian hadapan sekali. Tanpa melengahkan masa terus saya dan Ust Hairul Nizam mengambil tempat tersebut. Sememangnya pandangan mata zahir kadang kala tidak tepat dan benar.


Terdengar khabar yang Fadhilah Imam Mufti Mesir tidak dapat hadir untuk memberikan muhadarah (ucapannya) sebaliknya diganti dengan naibnya Syeikh Muhammad Husam. Barangkali beliau sibuk dengan urusan yang lebih penting memandangkan hari ini beliau akan terlibat dalam proses melihat anak bulan Ramadhan seterusnya akan mengumumkannya pada majlis pengumuman yang dibuat di Dewan Muktamar Al-Azhar, Madinah Nasr, Kaherah. Sedikit terasa kecewa namun apabila melihat kehadiran masyaeikh yang lain terutama guru-guru talaqqi kami seperti Dr. Toha Dusuki, Dr Jamal Faruq, Syeikh Usamah Al-Sayid yang turut hadir walaupun beliau sibuk dalam menyiapkan Risalah PhDnya yang perlu disiapkan sebelum bulan Oktober ini maka terubat kembali rasa kecewa. Selain itu turut hadir ialah Dr Bakr Zaki ‘Awadh, Dr. Abd Salam Al-Atiq dan Syeikh Asyraf Hamid.


Muhadharah daripada masyaeikh dimulakan dengan ucapan Syeikh Muhammad Husam yang mewakili ucapan Fadhilah Imam Mufti Mesir. Beliau menyampaikan salam daripada Fadhilah Imam Mufti Mesir kepada hadirin dan memohon maaf kerana beliau tidak dapat hadir pada majlis tersebut. Syeikh Muhammad Husam memperkatakan tentang Al-Quran Karim sebagai kitab panduan hidayah yang diturunkan pada bulan Ramadhan dan menyeru kepada hadirin untuk memperbanyakkan membacanya berserta tadabbur memahami isi kandungan serta makna ayat yang dibaca. Beliau juga turut mengaitkan antara rahsia penurunan Al-Quran dengan waktu malam. Beliau membacakan ayat-ayat daripada Surah Al-Muzammil :


Maksudnya :


(1. Wahai orang Yang berselimut! 2. Bangunlah sembahyang tahajjud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidakuntuk berehat), 3. Iaitu separuh dari waktu malam, atau kurangkan sedikit dari separuh itu, 4. Ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya; dan bacalah Al-Quran Dengan "Tartil". 5. (Sayugialah Engkau dan pengikut-pengikutmu membiasakan diri masing-masing Dengan Ibadat Yang berat kepada hawa nafsu, kerana) Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al-Quran Yang mengandungi perintah-perintah) Yang berat (kepada orang-orang Yang tidak bersedia menyempurnakannya). 6. Sebenarnya sembahyang dan Ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa), dan lebih tetap betul bacaannya. 7. (Kami galakkan Engkau dan umatmu beribadat pada waktu malam), kerana Sesungguhnya Engkau pada siang hari mempunyai urusan-urusan Yang panjang kira bicaranya; 8. Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah (amal ibadatmu) kepadanya Dengan sebulat-bulat tumpuan.)


Beliau menjelaskan membaca Al-Quran pada waktu malam dapat memberi kesan yang mendalam pada hati dan jiwa orang yang membacanya yang tidak akan dapat dirasai pada waktu siang kerana Allah melimpahkan rahmat dan keberkatanNya pada waktu malam lebih-lebih lagi pada waktu baki satu pertiga malam. Beliau menyebut dalam Al-Quran Allah Taala menyebut perkataan Al-Lail (malam) pada 92 tempat manakala Al-Nahar hanya sebanyak 57 tempat (Kalau tak salah apa yang ana dengar, kalau silap dapat dibetulkan) yang menunjukkan malam adalah waktu yang sesuai dan terbaik untuk mendekatkan diri dengan Allah Ta’ala sebagaimana umat Islam memulakan perkiraan hari bilamana matahari sudah terbenam maka telah masuk hari baru, sebab itulah hari pertama bulan Ramadhan di sambut dengan Solat Tarawih pada malamnya yang kemudian barulah berpuasa pada siangnya. Pada waktu malam jugalah berlakunya peristiwa kebesaran dan mukjizat sebagaimana peristiwa penurunan Al-Quran berlaku pada malam lailatul Qadr, peristiwa Isra’ dan Mikraj berlaku pada waktu malam dalam bulan rejab. Beliau juga menghuraikan kemajuan dan kebangkitan Umat Islam hanya akan dapat dicapai apabila umat Islam membangunkan Al-Quran dan merealisasikan tuntutan yang terdapat dalam Al-Quran sebagaimana sejarah umat Islam terdahulu telah membuktikannya. Dan Kejatuhan umat Islam adalah disebabkan mereka mengabai serta tidak menghiraukan panduan kitab hidayah yang merupakan wahyu Ilahi.


Muhadharah kedua disampaikan oleh Syeikh Usamah Al-Sayid Al-Azhari guru kami yang sangat dikagumi, usianya masih muda tetapi Ilmunya menggunung tinggi, ucapannya sungguh berkesan, ingatannya sangat kuat sehinggakan digelar sebagai Al-Mausuie (ensiklopedia), dihormati oleh masyaeikh yang lebih berusia daripadanya sehinggakan guru kami Dr. Jamal Faruq memanggilnya sebagai Syaikhuna (Guru kami) sedangkan Syeikh Usamah sebenarnya adalah anak murid kepada Dr. Jamal Faruq. Tidak hairanlah kenapa Syeikh Usamah sering menjadi pengganti kepada Fadhilah Imam Mufti untuk menyampaikan khutbah Jumaat di Masjid Sultan Hassan atau mewakilinya ke dalam majlis-majlis Ilmu.


Syeikh Usamah memulakan muhadharahnya dengan menjelaskan perihal atau keadaan umat-umat terdahulu dengan nabi-nabi mereka sebelum kedatangan Nabi Muhammad S.A.W. Hubungan umat-umat terdahulu dengan ajaran nabi-nabi mereka tidak berpanjangan lamanya kerana ajaran nabi-nabi mereka kadangkala terhenti dan terputus apabila wafatnya nabi-nabi mereka. Hal ini berbeza dengan umat nabi Muhammad yang dimuliakan dengan kemuliaan nabi Muhammad S.A.W. Allah Taala menjanjikan ke atas umat nabi Muhammad dengan terpeliharanya Al-Quran dan Al-Sunnah sebagai sumber rujukan dan panduan bagi umat Islam serta menyelamatkan umat Islam daripada binasa kesyirikan walaupun setelah kewafatan nabi Muhammad S.A.W.


Buktinya jelas pada hari ini setelah 1400 tahun lebih sejak kewafatan baginda nabi Muhammad S.A.W Islam terus berkembang ke seluruh pelusuk dunia melalui jasa dan pengorbanan generasi sahabat yang mendapat didikan dan asuhan daripada baginda, generasi yang lahir daripada keluaran madrasah baginda seterusnya menyampaikannya kepada generasi para tabien sehinggalah berantaian penyampaian ilmu serta kefahaman Islam daripada satu generasi ke satu generasi yang lain seterusnya diwujudkan madaris ilmiyah (institusi pengajian ilmu Islam) bagi meneruskan kesinambungan penyampaian ilmu-ilmu Islam kepada umat Islam.


Justeru dibangunkan beberapa madaris ilmiyah di beberapa wilayah umat Islam seperti madrasah yang terdapat di Jamie’ Zaitunah di Maghribi, Jamie’ Al-Qarawiyin di Fas, Jamie’ Umawi di Dimasyq, dan Jamie Al-Azhar di Mesir. Kesemua madaris ilmiyah yang dibangunkan ini menjadi tempat dan pusat perkembangan ilmu-ilmu Islam sehinggakan ilmu-ilmu yang disampaikan dan kitab-kitab yang digunakan dalam pengajiannya diiktiraf oleh keseluruhan para ulama atau dengan kata lain (tallaqat bil qabul) akan kesahihan manhajnya sebagaimana kefahaman generasi para salafusoleh yang mengambil ilmu-ilmu Islam sehingga sampai sanadnya kepada baginda nabi Muhammad S.A.W.


Maka di Mesir, dengan izin Allah Taala Al-Azhar telah diwujudkan sebagai pusat perkembangan Ilmu Islam yang tertua di dunia Islam dan para ulama’ silam dan mutakhir mengiktiraf Al-Azhar sebagai pusat perkembangan Ilmu Islam yang membawa manhaj yang mu’tadil dan wasatiyah (seimbang dan sederhana) sebagaimana manhaj yang dibawa oleh baginda nabi S.A.W yang diajarkan kepada para sahabat dan salafusoleh. Sejarah juga telah menyaksikan bagaimana Al-Azhar telah melahirkan ramai para ulama’ yang menjadi mata rantai dakwah baginda nabi Muhammad S.A.W untuk menyampaikan risalah Islam ke seluruh pelusuk dunia.


Syeikh Usamah turut berpesan kepada hadirin khususnya kepada mahasiswa Malaysia yang belajar di Universiti Al-Azhar tentang amanah dan tanggungjawab yang perlu dipikul apabila pulang ke Malaysia kelak. Antara kalamnya yang cukup menyentuh hati seingat saya :


“Ketahuilah, sesungguhnya kamu semua akan pulang ke Malaysia nanti dan akan ditanya tentang pelbagai soalan, dan akan diajukan dengan pelbagai keraguan masalah dan syubhat, maka hendaklah kamu semua menyiapkan bekalan dan kelengkapan dengan menimba ilmu dengan sebanyaknya daripada masyaeikh Al-Azhar secara talaqqi musyafahah (duduk secara berdepan) untuk mendapat kefahaman yang jelas sebagaimana para masyaeikh Al-Azhar mengambil ilmu daripada guru-guru mereka dengan cara yang sama sehinggalah sampai sanadnya kepada Rasulullah”


Syeikh Usamah turut memberi peringatan kepada mahasiswa Malaysia agar berpegang dengan manhaj Al-Azhar yang diiktiraf sela

mat dan sejahtera oleh para majoriti ‘ulama dan umat Islam dan berhati-hati dengan manhaj yang menyimpang daripada kebenaran, kata beliau :


“Seandainya kamu diajak kepada berpegang kepada Al-Quran dan Al-Sunnah, maka hendaklah kamu pastikan manhaj mereka, tanyakan apa pandangan mereka terhadap Al-Azhar danulamanya, seandainya mereka bersetuju dengan Al-Azhar dan ‘ulamanya maka mereka adalah golongan yang benar, dan seandainya mereka menolak Al-Azhar dan ulamanya maka ketahuilah bahawa mereka bukan berada pada manhaj yang benar.”


Setelah selesai Syeikh Usamah menyampaikan muhadharahnya, maka majlis diteruskan dengan ucapan ringkas daripada beberapa orang masyeikh Al-Azhar yang turut hadir. Dr Bakr Zaki ‘Awadh dalam ucapannya menekankan tentang pentingnya dibangunkan tentera-tentera pengaman sebagaimana dibangunkan tentera-tentera peperangan dalam sebuah negara umat islam. Maksud tentera-tentera pengaman ialah para ulama yang akan menyampaikan ilmu-ilmu Islam kepada masyarakat. Sebagaimana sebuah negara umat Islam mengambil berat tentang perihal ketenteraan dengan dikeluarkan belanja yang banyak untuk persenjataan dan kelengkapan perang maka demikian juga sebuah negara umat Islam juga perlu mengambil berat tentang perihal untuk membangunkan institusi ulama.


Seterusnya diikuti dengan ucapan Dr. Jamal Faruq, Pensyarah Aqidah Islam di Kuliyah Dirasat Islamiyah Kaherah yang mengulas akan ayat 18 daripada Surah Ali-Imran.


Maksudnya :


(18. Allah menerangkan (kepada sekalian makhlukNya Dengan dalil-dalil dan bukti), bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang sentiasa mentadbirkan (seluruh alam) Dengan keadilan, dan malaikat-malaikat serta orang-orang Yang berilmu (mengakui dan menegaskan juga Yang demikian); tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan dia;Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.)


Dr Jamal Faruq Al-Hasani

Seterusnya diikuti dengan ucapan Dr. Toha Dusuki Ketua Jabatan Aqidah dan Falsafah, Kuliah Usuluddin Kaherah yang menyebut tentang setiap ibadah mempunyai kiblat atau arah yang ditentukan Allah Ta’ala. Kata beliau ;


“Ibadah Solat kiblatnya ialah Ka’bah, ibadah doa kiblatnya ialah daripada tadahan tangan berdoa sehinggalah ke atas langit, ibadah tawaf kiblatnya ialah dengan mengelilingi ka’bah maka menuntut ilmu adalah ibadah dan kiblatnya tidak lain dan tidak bukan adalah Al-Azhar..”


Dr Toha Dusuki Habisyi di maktabah rumahnya


Ucapan terakhir disampaikan oleh Dr. Abd Salam Al-Atiq, ‘ulama muda yang tawadhu’. Beliau mengatakan tidak layak untuk menyampaikan ucapan dihadapan masyaeikh Al-Azhar yang merupakan gurunya. Namun atas permintaan majlis beliau menyampaikan juga beberapa pesanan. Beliau mengingatkan kepada mahasiswa Malaysia agar membezakan antara bidang dakwah dan bidang fatwa, Bidang dakwah adalah merupakan matlamat dan tujuan daripada menuntut ilmu dengan menyampaikan amanah ilmu sama ada melalui percakapan mahu pun tingkah laku iaitu dengan akhlaq yang baik kepada masyarakat. Manakala bidang fatwa pula memerlukan kepada kepakaran dan kemantapan ilmu yang jitu.


Kesemua masyaiekh di dalam ucapan mereka memuji akan sikap mahasiswa Malaysia di Mesir yang sangat menghormati dan menyanjung para Ulama’ dan menjaga akan adab-adab dengan ilmu dan ‘ulama. Majlis diakhiri dengan bacaan doa oleh Syeikh Asyraf Hamid seterusnya tetamu berangkat untuk ke jamuan. Alhamdulillah saya turut mengambil kesempatan untuk bersalaman dan mencium tangan masyaeikh Al-Azhar sebagai tanda penghormatan dan penghargaan atas ucapan dan pesanan berharga yang disampaikan kepada kami. Alangkah indahnya hidup bersama-sama dengan ulama’…


جزاهم الله عنا خير الجزاء ونفعنا بعلومهم في الدارين , امين

Thursday, August 6, 2009

Solat dan Doa pada malam nisfu Sya’ban


Petikan Fatwa Fadhilah Mufti Mesir Prof. Dr Ali Jum’ah.

Terjemahan : Ibnu Juhan Al-Tantawi


Soalan :


Apa hukum melakukan solat dan doa pada malam nisfu Sya’ban seterusnya berpuasa pada siang harinya?


Jawapan :


Malam nisfu Sya’ban merupakan malam yang barakah. Terdapat sebilangan besar dalil yang menyebut tentang kelebihan malam nisfu Sya’ban daripada hadis-hadis (nabi S.A.W) yang saling menguatkan antara satu sama lain serta mengangkat (hadis-hadis tersebut) ke darjat Hadis Hasan dan Kuat (dari segi hukumnya).


Maka mengambil berat terhadap malam nisfu Sya’ban serta menghidupkan malamnya adalah sebahagian daripada agama yang tiada keraguan padanya. Adapun keraguan yang timbul adalah disebabkan pandangan terhadap hadis-hadis yang barangkali hukumnya Dhaif yang menceritakan tentang kelebihan malam tersebut.


Antara hadis-hadis yang menceritakan tentang kelebihannya :

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْها قَالَتْ : "فَقَدْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ لَيْلَةٍ فَخَرَجْتُ أَطْلُبُهُ فَإِذَا هُوَ بِالْبَقِيعِ رَافِعٌ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ فَقَالَ :يَا عَائِشَةُ أَكُنْتِ تَخَافِينَ أَنْ يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْكِ وَرَسُولُهُ قَالَتْ :قَدْ قُلْتُ وَمَا بِي ذَلِكَ وَلَكِنِّي ظَنَنْتُ أَنَّكَ أَتَيْتَ بَعْضَ نِسَائِكَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَنْزِلُ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا فَيَغْفِرُ لِأَكْثَرَ مِنْ عَدَدِ شَعَرِ غَنَمِ كَلْبٍ" - رواه الترميذي وابن ماجه وأحمد .


Hadis daripada Ummul Mukminin Sayidatina ‘Aisyah R.A telah berkata : "Aku telah kehilangan nabi S.A.W pada suatu malam, maka aku telah keluar untuk mendapatinya maka baginda berada (sedang berdiri di kawasan perkuburan) Baqi’ sambil mendongakkan kepalanya ke langit.lalu baginda berkata : Wahai ‘Aisyah, adakah kamu takut Allah dan Rasulnya melakukan kezaliman ke atas kamu? Berkata ‘Aisyah : Bukan demikian sangkaanku tetapi aku menjangkakan kamu telah pergi kepada sebahagian daripada isteri-isteri kamu (atas perkara-perkara yang mustahak lalu aku ingin mendapat kepastian). Lalu baginda bersabda : Sesungguhnya Allah Ta’ala telah turunkan (malaikatNya dengan perintahNya) pada malam nisfu Sya’ban ke langit dunia, lalu Allah mengampunkan dosa-doa (yang dilakukan oleh hambaNya) lebih banyak daripada bilangan bulu-bulu yang terdapat pada kambing-kambing peliharaan (bani) Kalb." -Hadis Riwayat Al-Tirmizi, Ibnu Majah dan Imam Ahmad.


Seterusnya,


عن مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : " يَطَّلِعُ اللَّهُ إِلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ لِجَمِيعِ خَلْقِهِ إِلَّا لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ " - رواه الطبرانى وصححه ابن حبان .


Hadis daripada Saidina Mu’adz ibnu Jabal R.A bahawa nabi S.A.W telah bersabda : “Allah memandang pada kesemua makhluk ciptaanNya pada malam nisfu Sya’ban, lalu Allah mengampunkan dosa-dosa kesemua makhlukNya melainkan dosa orang musyrik (yang menyekutukan Allah) dan dosa orang yang bermusuhan.” -Riwayat Al-Tobrani dan disahihkan oleh Ibnu Hibban.


Seterusnya,


عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ كرم الله وجهه قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : "إِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَقُومُوا لَيْلَهَا وَصُومُوا نَهَارَهَا فَإِنَّ اللَّهَ يَنْزِلُ فِيهَا لِغُرُوبِ الشَّمْسِ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا فَيَقُولُ أَلَا مِنْ مُسْتَغْفِرٍ لِي فَأَغْفِرَ لَهُ أَلَا مُسْتَرْزِقٌ فَأَرْزُقَهُ أَلَا مُبْتَلًى فَأُعَافِيَهُ أَلَا كَذَا أَلَا كَذَا حَتَّى يَطْلُعَ الْفَجْرُ" - رواه ابن ماجه .


Hadis daripada Saidina ‘Ali R.A bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda : “Apabila masuk malam nisfu Sya’ban, maka hendaklah kamu bangun pada malamnya dan berpuasa pada siang harinya, Sesungguhnya Allah Ta’ala menurunkan malaikatnya ke langit dunia pada malamnya setelah terbenamnya matahari, lalu Allah berkata : Sesiapa yang memohon keampunan padaKu maka Aku akan mengampunkan baginya, Sesiapa yang memohon rezeki padaKu maka Aku akan memberikannya rezeki, Sesiapa yang ditimpa musibah maka Aku akan melepaskannya, sesiapa yang demikian…sesiapa yang demikian …sehinggalah terbitnya fajar.” -Riwayat Ibnu Majah.


Tidaklah mengapa seandainya membaca surah Yasin sebanyak 3 kali selepas solat maghrib secara terang-terangan dan beramai-ramai. Hal ini kerana termasuk dalam perkara menghidupkan malam tersebut dan perkara berkaitan dengan zikir ruangannya adalah luas. Adapun mengkhususkan sebahagian daripada tempat dan waktu untuk melakukan sebahagian daripada amalan soleh secara berterusan adalah termasuk dalam perkara yang disyariatkan selagi mana seseorang yang melakukan amalan tersebut tidak beri’tiqod (menjadikannya sebagai pegangan) ; bahawa perkara tersebut adalah wajib di sisi syara’ yang membawa hukum berdosa sekiranya meninggalkannya.


عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ : "كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْتِي مَسْجِدَ قُبَاءٍ كُلَّ سَبْتٍ مَاشِيًا وَرَاكِبً" - متفق عليه .


Hadis daripada Ibnu Umar R.A telah berkata : “Nabi S.A.W akan mendatangi masjid Quba pada setiap hari Sabtu samada dengan berjalan ataupun menaiki tunggangan.” -Riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim.


Berkata Al-Hafiz Ibnu Hajar di dalam kitabnya (Fathul Bari) :

“Di dalam hadis ini walaupun berbeza jalan-jalan pengriwayatannya menunjukkan kepada (hukum) harus mengkhususkan sebahagian hari-hari untuk melakukan sebahagian daripada amalan-amalan soleh serta melakukannya secara berterusan.” -tamat


Berkata Ibnu Rajab Al-Hanbali di dalam kitabnya (Lathoif Al-Ma’arif) :

“Ulama’ di Syam telah berselisih pandangan dalam menyifatkan cara untuk menghidupkan malam nisfu Sya’ban kepada dua pandangan.


Pertamanya :

Adalah disunatkan menghidupkan malamnya secara berjamaah di masjid.

Khalid ibn Ma’dan dan Luqman ibn ‘Amir dan selain daripada mereka telah memakai sebaik-baik pakaian, dan mengenakan wangian serta mengenakan celak pada mata serta mendirikan malamnya dengan ibadah.


Dan Ishaq ibn Rahuyah bersepakat dengan pandangan mereka terhadap perkara tersebut dan berkata dalam masalah mendirikan malamnya dengan ibadah di masjid secara berjamaah : “Perkara tersebut tidaklah menjadi bid’ah.” Kalam ini dinukilkan oleh Harb Al-Kirmani di dalam kitab Masail nya.


Keduanya :

Sifatnya adalah makruh penghimpunan pada malamnya di masjid untuk melakukan solat serta bercerita dan berdoa. Dan tidak makruh sekiranya seseorang itu melakukan solat secara bersendirian. Ini adalah pandangan Al-Auzaie Imam Ahli Syam dan Ahli Faqeh dan ‘Alim.” -tamat


Kesimpulannya :


Maka menghidupkan malam nisfu Sya’ban sama ada secara berjamaah ataupun secara bersendirian sebagaimana sifat yang masyhur dikalangan orang ramai dan selainnya adalah perkara yang disyariatkan dan tidaklah menjadi bid’ah dan tidaklah menjadi makruh dengan syarat tidak menjadikan amalan tersebut sebagai suatu kemestian dan kewajipan.


Sekiranya amalan tersebut diwajibkan ke atas orang lain serta menghukum kepada mereka yang tidak mengikutinya dengan hukum berdosa maka menghukumkan dengan hukum dosa itu yang menjadi bid’ah kerana mewajibkan sesuatu yang tidak diwajibkan oleh Allah dan RasulNya S.A.W. Inilah makna yang menjadikannya makruh sebagaimana pandangan para salafussoleh terhadap hukum makruh dalam menghidupkan malam nisfu Sya’ban. Adapun menghidupkan malamnya sebagaimana hakikat asalnya maka perkara tersebut adalah disyariatkan dan tidaklah menjadi makruh.


Sumber :


Majalah Minbar Al-Islam, keluaran tahun ke-(68), bil (8) Sya’ban 1430, m/s 136.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...