Wednesday, July 4, 2012

Perutusan Maulana Dr Usamah al-Sayyed al-Azhari pada Forum Menasihati Presiden Mesir yang baru

Renunglah kata-kata guru kami, Maulana Dr Usamah al-Sayyed al-Azhari pada Forum al-Qawl al-Sadid fi Nushi al-Ra'is al-Jadid (Pesanan yang benar dalam menasihati Presiden yang baru), beliau menyampaikan beberapa perutusan penting antaranya :



1. Menghimpunkan (semula) penyatuan dan perdamaian dalam negara.

2. Kewajipan Presiden untuk meletakkan tangannya(kekuasaannya) pada kunci-kunci keperibadian seorang insan yang merupakan rakyat mesir.

3. Kewajipan Presiden agar tidak membenarkan kepada sesiapa disekelilingnya  untuk bercakap bagi pihaknya.

4. Janganlah berjanji dengan sesuatu yang kamu tidak mampu tunaikannya dan berjanjilah dengan sesuatu yang mampu kamu laksanakannya.

5. Berterus teranglah dengan rakyat kamu dan penuhkanlah hati kamu dengan kecintaan kepada mereka.

6. Ambil berat terhadap tokoh-tokoh ilmuan mesir yang telah berhijrah (keluar Mesir) kerana mereka telah hilang persekitaran dan suasana kelimuan (sebenar di Mesir.)

7. Ambil perhatian terhadap pendidikan, kemudian pendidikan, kemudian pendidikan,kemudian pendidikan,kemudian pendidikan,kemudian pendidikan,kemudian pendidikan. Hal ini kerana tiada harapan bagi sebuah negara untuk membangun dan mencapai ketamadunan melainkan dengan pendidikan.

8. Lipatkanlah lembaran-lembaran lampau dan perselisihan politik tanpa berlakunya percanggahan dalam hukuman.

9. Apabila pihak pembangkang mempunyai satu juzuk kebenaran, maka hendaklah kamu menerimanya dan bersegera untuk melaksanakannya, dan janganlah kamu membalas pandangan mereka dengan layanan buruk yang menjadikannya penghalang untuk kamu mendengar nasihat mereka.-Tamat-

Sumber : Maktab Risalah al-Azhar

Renunglah dengan hati yang terbuka, pasti mendapat banyak mutiara hikmah dalam ucapan ini. Mohon teguran sekiranya terdapat kesalahan dalam terjemahan ini.


Abu Marwan al-Azhari
Bait al-Nur,
Gombak.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...