Friday, August 21, 2009

Pesanan berharga dari Ulama Al-Azhar

Alhamdulillah semalam sempat saya mengikuti majlis muhadarah yang disampaikan oleh beberapa orang masyaeikh Al-Azhar yang diadakan di Dewan Malaysia Abbasiyah atau lebih dikenali sebagai ARMA (Asrama Rumah Melayu Abbasiyah) di kalangan mahasiswa Malaysia di Mesir. Walaupun sibuk dalam melakukan persiapan terakhir untuk menghadapi peperiksaan peringkat sarjana di Al-Azhar yang tak kurang hanya tinggal dua minggu sahaja. Kalau tidak mengikuti majlis tersebut terasa sangat rugi kerana dikhabarkan Fadhilah Imam Mufti Mesir Prof Dr. Ali Jum’ah juga akan turut hadir pada majlis tersebut ditambah pula guru kami Dr. Jamal Faruq Al-Hasani telah berpesan secara khusus kepada saya dan beberapa orang teman lain (Ust Hairul Nizam dan Ust Nazrul) untuk hadir pada majlis tersebut. Maka sebagai anak murid perlu dengar dan taat.


DMAK @ ARMA


Selesai solat asar di musolla ARMA terus saya memasuki dewan untuk mengambil tempat duduk kerana melihat hadirin yang datang semakin ramai bimbang takut tak dapat tempat duduk dan kalau boleh mahu mencari tempat di bahagian depan sekali agar dapat menatap wajah ulama dan masyaeikh Al-Azhar dengan lebih dekat dan jelas. Bukankah menuntut ilmu termasuk di dalam perkara ibadah? Dalam perkara ibadah disunatkan untuk berlumba-berlumba, jadi tidak salah untuk berlumba-lumba untuk mendapatkan tempat duduk di bahagian depan agar lebih dekat dan hampir dengan masayaeikh yang akan melontarkan mutiara kata yang berharga.


Tatkala memasuki dewan kelihatan dewan sudah penuh dengan hadirin ikhwah dan akhawat dari pandangan belakang dewan sedikit terasa kekecewaan namun Alhamdulillah puji dan syukur kepada Allah kerana disebalik pandangan zahir tempat duduk yang sudah penuh dibahagian depan sebenar hakikatnya masih terdapat dua tempat duduk yang masih kosong. Kebetulan ada AJK program yang memperlawa untuk penuhkan 2 kerusi di bahagian hadapan sekali. Tanpa melengahkan masa terus saya dan Ust Hairul Nizam mengambil tempat tersebut. Sememangnya pandangan mata zahir kadang kala tidak tepat dan benar.


Terdengar khabar yang Fadhilah Imam Mufti Mesir tidak dapat hadir untuk memberikan muhadarah (ucapannya) sebaliknya diganti dengan naibnya Syeikh Muhammad Husam. Barangkali beliau sibuk dengan urusan yang lebih penting memandangkan hari ini beliau akan terlibat dalam proses melihat anak bulan Ramadhan seterusnya akan mengumumkannya pada majlis pengumuman yang dibuat di Dewan Muktamar Al-Azhar, Madinah Nasr, Kaherah. Sedikit terasa kecewa namun apabila melihat kehadiran masyaeikh yang lain terutama guru-guru talaqqi kami seperti Dr. Toha Dusuki, Dr Jamal Faruq, Syeikh Usamah Al-Sayid yang turut hadir walaupun beliau sibuk dalam menyiapkan Risalah PhDnya yang perlu disiapkan sebelum bulan Oktober ini maka terubat kembali rasa kecewa. Selain itu turut hadir ialah Dr Bakr Zaki ‘Awadh, Dr. Abd Salam Al-Atiq dan Syeikh Asyraf Hamid.


Muhadharah daripada masyaeikh dimulakan dengan ucapan Syeikh Muhammad Husam yang mewakili ucapan Fadhilah Imam Mufti Mesir. Beliau menyampaikan salam daripada Fadhilah Imam Mufti Mesir kepada hadirin dan memohon maaf kerana beliau tidak dapat hadir pada majlis tersebut. Syeikh Muhammad Husam memperkatakan tentang Al-Quran Karim sebagai kitab panduan hidayah yang diturunkan pada bulan Ramadhan dan menyeru kepada hadirin untuk memperbanyakkan membacanya berserta tadabbur memahami isi kandungan serta makna ayat yang dibaca. Beliau juga turut mengaitkan antara rahsia penurunan Al-Quran dengan waktu malam. Beliau membacakan ayat-ayat daripada Surah Al-Muzammil :


Maksudnya :


(1. Wahai orang Yang berselimut! 2. Bangunlah sembahyang tahajjud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidakuntuk berehat), 3. Iaitu separuh dari waktu malam, atau kurangkan sedikit dari separuh itu, 4. Ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya; dan bacalah Al-Quran Dengan "Tartil". 5. (Sayugialah Engkau dan pengikut-pengikutmu membiasakan diri masing-masing Dengan Ibadat Yang berat kepada hawa nafsu, kerana) Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al-Quran Yang mengandungi perintah-perintah) Yang berat (kepada orang-orang Yang tidak bersedia menyempurnakannya). 6. Sebenarnya sembahyang dan Ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa), dan lebih tetap betul bacaannya. 7. (Kami galakkan Engkau dan umatmu beribadat pada waktu malam), kerana Sesungguhnya Engkau pada siang hari mempunyai urusan-urusan Yang panjang kira bicaranya; 8. Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah (amal ibadatmu) kepadanya Dengan sebulat-bulat tumpuan.)


Beliau menjelaskan membaca Al-Quran pada waktu malam dapat memberi kesan yang mendalam pada hati dan jiwa orang yang membacanya yang tidak akan dapat dirasai pada waktu siang kerana Allah melimpahkan rahmat dan keberkatanNya pada waktu malam lebih-lebih lagi pada waktu baki satu pertiga malam. Beliau menyebut dalam Al-Quran Allah Taala menyebut perkataan Al-Lail (malam) pada 92 tempat manakala Al-Nahar hanya sebanyak 57 tempat (Kalau tak salah apa yang ana dengar, kalau silap dapat dibetulkan) yang menunjukkan malam adalah waktu yang sesuai dan terbaik untuk mendekatkan diri dengan Allah Ta’ala sebagaimana umat Islam memulakan perkiraan hari bilamana matahari sudah terbenam maka telah masuk hari baru, sebab itulah hari pertama bulan Ramadhan di sambut dengan Solat Tarawih pada malamnya yang kemudian barulah berpuasa pada siangnya. Pada waktu malam jugalah berlakunya peristiwa kebesaran dan mukjizat sebagaimana peristiwa penurunan Al-Quran berlaku pada malam lailatul Qadr, peristiwa Isra’ dan Mikraj berlaku pada waktu malam dalam bulan rejab. Beliau juga menghuraikan kemajuan dan kebangkitan Umat Islam hanya akan dapat dicapai apabila umat Islam membangunkan Al-Quran dan merealisasikan tuntutan yang terdapat dalam Al-Quran sebagaimana sejarah umat Islam terdahulu telah membuktikannya. Dan Kejatuhan umat Islam adalah disebabkan mereka mengabai serta tidak menghiraukan panduan kitab hidayah yang merupakan wahyu Ilahi.


Muhadharah kedua disampaikan oleh Syeikh Usamah Al-Sayid Al-Azhari guru kami yang sangat dikagumi, usianya masih muda tetapi Ilmunya menggunung tinggi, ucapannya sungguh berkesan, ingatannya sangat kuat sehinggakan digelar sebagai Al-Mausuie (ensiklopedia), dihormati oleh masyaeikh yang lebih berusia daripadanya sehinggakan guru kami Dr. Jamal Faruq memanggilnya sebagai Syaikhuna (Guru kami) sedangkan Syeikh Usamah sebenarnya adalah anak murid kepada Dr. Jamal Faruq. Tidak hairanlah kenapa Syeikh Usamah sering menjadi pengganti kepada Fadhilah Imam Mufti untuk menyampaikan khutbah Jumaat di Masjid Sultan Hassan atau mewakilinya ke dalam majlis-majlis Ilmu.


Syeikh Usamah memulakan muhadharahnya dengan menjelaskan perihal atau keadaan umat-umat terdahulu dengan nabi-nabi mereka sebelum kedatangan Nabi Muhammad S.A.W. Hubungan umat-umat terdahulu dengan ajaran nabi-nabi mereka tidak berpanjangan lamanya kerana ajaran nabi-nabi mereka kadangkala terhenti dan terputus apabila wafatnya nabi-nabi mereka. Hal ini berbeza dengan umat nabi Muhammad yang dimuliakan dengan kemuliaan nabi Muhammad S.A.W. Allah Taala menjanjikan ke atas umat nabi Muhammad dengan terpeliharanya Al-Quran dan Al-Sunnah sebagai sumber rujukan dan panduan bagi umat Islam serta menyelamatkan umat Islam daripada binasa kesyirikan walaupun setelah kewafatan nabi Muhammad S.A.W.


Buktinya jelas pada hari ini setelah 1400 tahun lebih sejak kewafatan baginda nabi Muhammad S.A.W Islam terus berkembang ke seluruh pelusuk dunia melalui jasa dan pengorbanan generasi sahabat yang mendapat didikan dan asuhan daripada baginda, generasi yang lahir daripada keluaran madrasah baginda seterusnya menyampaikannya kepada generasi para tabien sehinggalah berantaian penyampaian ilmu serta kefahaman Islam daripada satu generasi ke satu generasi yang lain seterusnya diwujudkan madaris ilmiyah (institusi pengajian ilmu Islam) bagi meneruskan kesinambungan penyampaian ilmu-ilmu Islam kepada umat Islam.


Justeru dibangunkan beberapa madaris ilmiyah di beberapa wilayah umat Islam seperti madrasah yang terdapat di Jamie’ Zaitunah di Maghribi, Jamie’ Al-Qarawiyin di Fas, Jamie’ Umawi di Dimasyq, dan Jamie Al-Azhar di Mesir. Kesemua madaris ilmiyah yang dibangunkan ini menjadi tempat dan pusat perkembangan ilmu-ilmu Islam sehinggakan ilmu-ilmu yang disampaikan dan kitab-kitab yang digunakan dalam pengajiannya diiktiraf oleh keseluruhan para ulama atau dengan kata lain (tallaqat bil qabul) akan kesahihan manhajnya sebagaimana kefahaman generasi para salafusoleh yang mengambil ilmu-ilmu Islam sehingga sampai sanadnya kepada baginda nabi Muhammad S.A.W.


Maka di Mesir, dengan izin Allah Taala Al-Azhar telah diwujudkan sebagai pusat perkembangan Ilmu Islam yang tertua di dunia Islam dan para ulama’ silam dan mutakhir mengiktiraf Al-Azhar sebagai pusat perkembangan Ilmu Islam yang membawa manhaj yang mu’tadil dan wasatiyah (seimbang dan sederhana) sebagaimana manhaj yang dibawa oleh baginda nabi S.A.W yang diajarkan kepada para sahabat dan salafusoleh. Sejarah juga telah menyaksikan bagaimana Al-Azhar telah melahirkan ramai para ulama’ yang menjadi mata rantai dakwah baginda nabi Muhammad S.A.W untuk menyampaikan risalah Islam ke seluruh pelusuk dunia.


Syeikh Usamah turut berpesan kepada hadirin khususnya kepada mahasiswa Malaysia yang belajar di Universiti Al-Azhar tentang amanah dan tanggungjawab yang perlu dipikul apabila pulang ke Malaysia kelak. Antara kalamnya yang cukup menyentuh hati seingat saya :


“Ketahuilah, sesungguhnya kamu semua akan pulang ke Malaysia nanti dan akan ditanya tentang pelbagai soalan, dan akan diajukan dengan pelbagai keraguan masalah dan syubhat, maka hendaklah kamu semua menyiapkan bekalan dan kelengkapan dengan menimba ilmu dengan sebanyaknya daripada masyaeikh Al-Azhar secara talaqqi musyafahah (duduk secara berdepan) untuk mendapat kefahaman yang jelas sebagaimana para masyaeikh Al-Azhar mengambil ilmu daripada guru-guru mereka dengan cara yang sama sehinggalah sampai sanadnya kepada Rasulullah”


Syeikh Usamah turut memberi peringatan kepada mahasiswa Malaysia agar berpegang dengan manhaj Al-Azhar yang diiktiraf sela

mat dan sejahtera oleh para majoriti ‘ulama dan umat Islam dan berhati-hati dengan manhaj yang menyimpang daripada kebenaran, kata beliau :


“Seandainya kamu diajak kepada berpegang kepada Al-Quran dan Al-Sunnah, maka hendaklah kamu pastikan manhaj mereka, tanyakan apa pandangan mereka terhadap Al-Azhar danulamanya, seandainya mereka bersetuju dengan Al-Azhar dan ‘ulamanya maka mereka adalah golongan yang benar, dan seandainya mereka menolak Al-Azhar dan ulamanya maka ketahuilah bahawa mereka bukan berada pada manhaj yang benar.”


Setelah selesai Syeikh Usamah menyampaikan muhadharahnya, maka majlis diteruskan dengan ucapan ringkas daripada beberapa orang masyeikh Al-Azhar yang turut hadir. Dr Bakr Zaki ‘Awadh dalam ucapannya menekankan tentang pentingnya dibangunkan tentera-tentera pengaman sebagaimana dibangunkan tentera-tentera peperangan dalam sebuah negara umat islam. Maksud tentera-tentera pengaman ialah para ulama yang akan menyampaikan ilmu-ilmu Islam kepada masyarakat. Sebagaimana sebuah negara umat Islam mengambil berat tentang perihal ketenteraan dengan dikeluarkan belanja yang banyak untuk persenjataan dan kelengkapan perang maka demikian juga sebuah negara umat Islam juga perlu mengambil berat tentang perihal untuk membangunkan institusi ulama.


Seterusnya diikuti dengan ucapan Dr. Jamal Faruq, Pensyarah Aqidah Islam di Kuliyah Dirasat Islamiyah Kaherah yang mengulas akan ayat 18 daripada Surah Ali-Imran.


Maksudnya :


(18. Allah menerangkan (kepada sekalian makhlukNya Dengan dalil-dalil dan bukti), bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang sentiasa mentadbirkan (seluruh alam) Dengan keadilan, dan malaikat-malaikat serta orang-orang Yang berilmu (mengakui dan menegaskan juga Yang demikian); tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan dia;Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.)


Dr Jamal Faruq Al-Hasani

Seterusnya diikuti dengan ucapan Dr. Toha Dusuki Ketua Jabatan Aqidah dan Falsafah, Kuliah Usuluddin Kaherah yang menyebut tentang setiap ibadah mempunyai kiblat atau arah yang ditentukan Allah Ta’ala. Kata beliau ;


“Ibadah Solat kiblatnya ialah Ka’bah, ibadah doa kiblatnya ialah daripada tadahan tangan berdoa sehinggalah ke atas langit, ibadah tawaf kiblatnya ialah dengan mengelilingi ka’bah maka menuntut ilmu adalah ibadah dan kiblatnya tidak lain dan tidak bukan adalah Al-Azhar..”


Dr Toha Dusuki Habisyi di maktabah rumahnya


Ucapan terakhir disampaikan oleh Dr. Abd Salam Al-Atiq, ‘ulama muda yang tawadhu’. Beliau mengatakan tidak layak untuk menyampaikan ucapan dihadapan masyaeikh Al-Azhar yang merupakan gurunya. Namun atas permintaan majlis beliau menyampaikan juga beberapa pesanan. Beliau mengingatkan kepada mahasiswa Malaysia agar membezakan antara bidang dakwah dan bidang fatwa, Bidang dakwah adalah merupakan matlamat dan tujuan daripada menuntut ilmu dengan menyampaikan amanah ilmu sama ada melalui percakapan mahu pun tingkah laku iaitu dengan akhlaq yang baik kepada masyarakat. Manakala bidang fatwa pula memerlukan kepada kepakaran dan kemantapan ilmu yang jitu.


Kesemua masyaiekh di dalam ucapan mereka memuji akan sikap mahasiswa Malaysia di Mesir yang sangat menghormati dan menyanjung para Ulama’ dan menjaga akan adab-adab dengan ilmu dan ‘ulama. Majlis diakhiri dengan bacaan doa oleh Syeikh Asyraf Hamid seterusnya tetamu berangkat untuk ke jamuan. Alhamdulillah saya turut mengambil kesempatan untuk bersalaman dan mencium tangan masyaeikh Al-Azhar sebagai tanda penghormatan dan penghargaan atas ucapan dan pesanan berharga yang disampaikan kepada kami. Alangkah indahnya hidup bersama-sama dengan ulama’…


جزاهم الله عنا خير الجزاء ونفعنا بعلومهم في الدارين , امين

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...