Thursday, April 30, 2009

Syarat dan Adab Kunci Kejayaan (2)


Syarat serta adab yang akan disebutkan ini adalah petikan daripada kalam Ibnu 'Ajibah di dalam kitabnya Al-Futuhat Al-Ilahiyah Fi Syarh Al-Mabahith Al-Asliyah. Kitab dalam ilmu Tasawwuf yang sedang saya pelajari dengan guru kami, Al-Syeikh Dr. Muhammad Muhanna (hafizahullahu ta'ala) di anjung Atrak Masjid Al-Azhar. Syarat serta adab yang disebutkan oleh Ibnu 'Ajibah sangat menarik dan menyentuh hati, kalimah yang digunakan sangat halus dan teliti.

Telah berkata murabbi, guru kami Al-Syeikh Dr. Yusri Rusydi Al-Syed Jabr Al-Hasani :
"Kalam auliya' Allah adalah kalam yang mempunyai nur yang Allah ilhamkan ke dalam hati hambaNya yang dikasihi."

Pada dasarnya syarat dan adab yang disebutkan itu adalah bagi seorang al-faqer atau al-sufi (seorang yang ingin mendekatkan diri kepada Allah S.W.T), namun saya adaptasikan syarat dan adab seorang sufi kepada syarat dan adab seorang tolibul ilmi kerana matlamat kedua-duannya adalah sama iaitu untuk mendapatkan keredhaan Allah (mardhatillah) mengharapkan cahaya hidayah Allah yang dapat menerangi kegelapan hati. Sebagaimana terdapat ungkapan syair arab :

فإذا لم يعنك الله فيما تريده # فليس لمخلوق إليه سبيل
وإن هو لم يرشدك في كل مسلك # ضللت ولو أن السماك دليل

Maksudnya :

Sekiranya Allah tidak memberi inayahNya (bantuan) terhadap apa yang kamu inginkan # Maka tidak akan ada jalan untuk sampai kepada apa yang dihajatinya
Sekiranya Allah tidak memandu kamu pada setiap langkah yang diatur #

Nescaya akan sesat sekalipun kamu jadikan langit sebagai petunjuk

Oleh yang demikian, bagi memperolehi inayah dan irsyad daripada Allah S.W.T tidak dapat tidak bagi seorang penuntut ilmu itu memperlengkapkan dirinya dengan syarat-syarat serta adab-adab ilmu sebagai sebab kelayakan untuk beroleh kejayaan tersebut.

Lapan syarat bagi seorang penuntut ilmu :

1. Niat yang sahih : قصد صحيح

Seorang penuntut ilmu haruslah meletakkan niat yang betul dan sahih iaitu semata-mata kerana Allah taala serta berusaha untuk mewujudkan ruh keikhlasan di dalam amalan sebagaimana kata-kata Al-Syeikh Ibnu 'Atoillah Al-Sakandari dalam kitabnya Al-Hikam :

الأعمال صور قائمة وأرواحها وجود سر الإخلاص فيها

Maksudnya : "Sesuatu amalan itu adalah merupakan gambaran kerangka luar, adapun ruhnya ialah wujudnya rahsia keikhlasan di dalam amalan tersebut."

Oleh itu, seorang penuntut ilmu itu mestilah berusaha untuk mewujudkan rahsia keikhlasan di dalam dirinya, namun apakah tanda seseorang itu ikhlas dalam amalannya? Soalan yang pernah saya ajukan kepada murabbi serta guru tariqat kami (Al-Tariqat Al-Siddiqiyyah Al-Syazuliyah), iaitu Maulana Al-Syeikh Dr. Yusri Rusydi Al-Syed Jabr Al-Hasani (Hafizahullahu Taala) sewaktu bermusafir bersama beliau ke Humaitharah menziarahi maqam Al-Syeikh Abu Hassan Al-Syazuli. Beliau menjawab :

"Tanda seseorang itu ikhlas dalam amalannya ialah sentiasa istiqamah dalam melakukan amalan serta sentiasa merasakan diri serba kekurangan ketika melakukan amalan tersebut."

bersama Maulana Al-Syeikh Dr. Yusri Rusydi Al-Syed Jabr Al-Hasani
dihadapan pintu masuk maqam Abu Hassan Al-Syazuli

2. Keyakinan yang jelas : صدق صريح

Tolibul ilmi hendaklah meyakini bahawa bidang yang diceburinya adalah merupakan sebahagian daripada pilihan dan ketetapan Allah S.W.T yang tidak patut dipersiakan bahkan menyakini akan kelebihan dan ganjaran terhadap penuntut ilmu yang ikhlas sebagaimana hadis S.A.W yang dikeluarkan oleh Imam Al-Tirmizi dalam kitab Jamie'nya daripada Abu Hurairah R.A :

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ( مَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَلْتَمِسُ فِيهِ عِلْمًا سَهَّلَ اللَّهُ لَهُ طَرِيقًا إِلَى الْجَنَّةِ )
قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ

Maksudnya : "Rasulullah S.A.W telah bersabda : Barangsiapa yang menjejak kakinya ke jalan semata-mata untuk menuntut ilmu, nescaya Allah akan mempermudahkan jalan baginya untuk sampai ke syurga."

3. Memiliki Adab yang diredhai : آداب مرضية

Menjadi kewajipan bagi penuntut ilmu untuk menghiasai diri dengan adab yang diredhai oleh Allah dan RasulNya sama ada terhadap ilmu mahu pun terhadap guru, rakan-rakan serta orang lain serta diri sendiri. Telah berkata guru kami Al-Syeikh Dr. Muhammad Muhanna sewaktu mensyarahkan kitab Al-Futuhat Al-Ilahiyah karangan Ibnu 'Ajibah ini :

"Adab merupakan kunci, barangsiapa yang tidak memiliki adab maka tidak dapat untuk memasuki melalui pintu untuk sampai kepada Allah S.W.T"

Kadang kala ramai di kalangan penuntut ilmu tidak mengambil berat tentang persoalan adab seolah-olah ianya adalah perkara kecil. Bukankah baginda nabi Muhammad S.A.W diutuskan bagi menyempurnakan akhlak?

عن أبى هريرة رضى الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ( انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق
أخرجه البيهقي في السنن الكبري
Maksudnya : "Daripada Abi Hurairah R.A bahawasanya Rasulullah S.A.W telah bersabda : Sesungguhnya aku diutuskan (oleh Allah S.W.T) bagi menyempurnakan akhlak."

4. Memiliki perihal yang baik : أحوال زكية

Di samping itu, seorang penuntut ilmu itu hendaklah menghiasi dirinya dengan perihal yang baik bertepatan dengan syariat Islam agar tidak menzalimi diri sendiri serta orang lain. Maka penuntut ilmu haruslah berusaha untuk memperbaiki perihalnya daripada baik kepada yang lebih baik melalui jalan mujahadah kerana kita tidak terlepas daripada godaan syaitan dan nafsu. Kadang kala Iman kita bertambah dengan perkara ketaatan dan kadang kala akan berkurangan dengan perkara maksiat yang dilakukan.

Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Tahrim ayat 6 :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ
Maksudnya : "Wahai orang yang beriman!Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarnya manusia dan batu (berhala)..."

Insyallah bersambung akan datang...

3 comments:

Abd Rahman Mohd Tharin said...

salam, sekadar pndangn peribadi..

tajuk artikel - syarat dan adab, kunci kejayaan.

ana cdgkn letakankan koma ( , ) di tengah2 ayat tu,

atau
syarat dan adab adalah kunci kejayaan.

hehe.... saje kritik dan komen membina..

teruskan menulis..
ana copy nk msuk dalm web BKASM
syukran

redzai said...

salam,
sheikh ada menulis sedikit pasal tariqat. bolehkah panjang-panjangkan perkara ini di masa akan datang?

pakwan said...

masyaAllah intro dah ada tu...mulakan yang hat tengah plak...hehe..ble tumpang berteduh dengan ilmu enta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...