Diterbitkan Oleh: JABATAN
MUFTI NEGERI SELANGOR Aras 7 & 8, Menara Utara, Bangunan
Sultan Idris Shah 40000 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan Tel:
03-55143738 Fax: 03-55197584 e-mail: mufti_sel@selangor.gov.my web:
mufti.selangor.gov.my
LATAR BELAKANG
1.
Isu Anti Hadis bermula pada tahun 1986 yang dipelopori oleh Kassim Ahmad
yang mendokong idea Dr. Rashad Khalifa. Mereka bukan di kalangan ahli
ilmuan Islam tetapi sengaja membahaskan di kalangan Islam dengan
berpandukan akal dan kaedah saintifik.
2.
Akibat terpengaruh dengan buku-buku Dr. Rashad Khalifa, beliau
memperkenalkan idea berkenaan kepada umat Islam ini dengan menulis
beberapa artikel di dalam ruangan “Berani Kerana Benar” akhbar
Watan.
3.
Peningkatan beliau terlihat dengan penganjuran majlis diskusi mengenai
“Teori hadis” di Pejabat ALIRAN, Pulau Pinang dan rumah beliau di
No. 8, Jalan Ayah, Tanjung Bunga, Pulau Pinang yang dihadiri para
kenalan dan ahli Parti Sosial Rakyat Malaysia (PSRM).
4.
Pada Mei 1986, Kassim Ahmad telah menulis sebuah buku bertajuk “Hadis satu
penilaian semula” terbitan Media Intelek Sdn. Bhd. yang mana antara
kandungannya ialah menolak hadis secara total sebagai sumber hukum Islam.
5.
Pada Oktober 1992, Kassim Ahmad sekali menulis buku “Hadis Jawapan Kepada
Pengkritik” terbitan Media Sdn. Bhd. dengan mesej yang sama iaitu
menolak hadis.
6.
Usaha golongan ini menolak hadis sebagai sumber hukum dibuat dalam
pelbagai bentuk seperti penulisan (Risalah lqra’), artikel dalam
media cetak, diskusi, forum, ceramah dan sebagainya.
CIRI-CIRI
KESALAHAN
1.
Penyelewengan dari sudut akidah:
a.
Menolak hadis secara total sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam.
b.
Menolak dua kalimah syahadah.
c.
Menolak kepercayaan kepada Qada’ dan Qadar.
d.
Memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran.
e.
Mempertikaikan kesahihan ayat-ayat al-Quran.
f.
Mendakwa kiamat akan berlaku pada 1710H/2280M.
g.
Menolak berlakunya seksaan kubur selepas mati.
h.
Menafikan kedudukan Nabi Adam A.S. sebagai manusia pertama ciptaan
Allah S.W.T.
i.
Menolak kemaksuman para Nabi.
2.
Percanggahan dari sudut syariah:
a.
Menolak pensyariatan sembahyang.
b.
Menolak ketetapan hukum fiqh Islam tentang aurat wanita.
3.
Percanggahan dari sudut akhlak:
a.
Menghina peribadi dan kedudukan Rasulullah S.A.W.
b.
Mencerca dan memfitnah para Ulama’.
c.
Mencabar dan mempertikaikan kewibawaan pihak berkuasa agama.
d.
Tidak mengikut displin ilmu-ilmu Islam.
KEPUTUSAN
1. Mesyuarat
Jawatankuasa Perunding Hukum Syara’ (FATWA) Negeri Selangor telah
membuat keputusan bahawa buku-buku iaitu:
(a)
“Hadis Satu Penilaian Semula”.
(b)
“Hadis Jawapan Kepada Pengkritik”, yang ditulis oleh Kassim Ahmad.
(c)
“Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu”.
(d)
“Hadith di dalam al-Quran”, yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman.
(e)
Buku “Bacaan” yang ditulis oleh Othman Ali.
(f)
Buku “The Computer Speaks - God’s Message To The World” yang ditulis oleh
Dr. Rashad Khalifa.
(g)
Risalah “Iqra" terbitan Jemaah al-Quran Malaysia.
Adalah
mengandungi, antara lain ajaran dan fahaman yang menolak hadith sahih
(iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.)
sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah
S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta
memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran.
Oleh
yang demikian, buku-buku dan risalah itu adalah mengandungi ajaran dan
fahaman yang bertentangan dengan ‘aqidah, syariah dan akhlak Islam.
2.
OLEH YANG DEMIKIAN;
(a)
Mana-mana orang atau kumpulan orang yang berpegang pada ajaran-ajaran dan
fahaman -fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah yang
dinyatakan dalam perkara (1) adalah murtad;
(b)
Percetakan, penerbitan, pemilikan, penyiaran, penyebaran atau pengedaran
mana-mana buku atau risalah yang dinyatakan dalam perkara (1)
termasuk; (i) Apa-apa bentuk, versi atau variasinya; (ii) Apa-apa
terjemahannya dalam apa-apa bahasa; (iii) Apa-apa bahan publisiti
yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku atau risalah
itu; Pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau
elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media, adalah haram;
(c)
Pengajaran, pembelajaran, pengalaman dan penyebaran ajaran-ajaran atau
fahaman-fahaman yang terkandung dalam mana-mana buku atau risalah yang
dinyatakan dalam perkara (1) adalah haram;
(d)
Adalah haram bagi orang Islam menjadi anggota atau memimpin atau
membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan mana-mana kumpulan
yang berpegang pada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung
dalam mana-mana buku atau risalah yang dinyatakan dalam perkara (1).
1 comments:
Al Qur'an and Hadith Sahih en français are our guide.
Post a Comment