Saturday, April 25, 2009

Tanta dalam kenangan

السلام عليكم ورحمة الله

Sudah lama tidak mengaktifkan diri dalam arena penulisan blog ini. Barangkali kesibukan dengan tugas-tugas persatuan yang bertambah di samping jadual pengajian yang sangat padat serta sedikit sifat malas yang ada membuat diri menyepi dalam penulisan blog ini.

Alhamdulillah...baru-baru ini berkesempatan untuk pergi ke Tanta, bumi yang penuh dengan kenangan dan nostalgia selama empat tahun; tempat menimba ilmu dan pengetahuan daripada doktor-doktor dan masyaeikh Al-Azhar, tempat yang mengajar erti kesatuan, tempat berkhidmat kepada rakan-rakan sepejuangan yang merupakan bakal ulama' dan pelbagai lagi yang tak dapat diungkapkan dengan kata-kata.

Tempat jatuh lagi dikenang,
Inikan pula gedung bertuah,
Tersemat kukuh tak pernah lekang,
Mengenali diri menunai amanah.


Bangunan Kuliah Usuluddin, Universiti Al-Azhar Tanta.

Sudah lama ingin ke Tanta, namun kesibukan tugas dan masa di samping takdir Allah mengatasi hasrat di hati ini. Kali terakhir menjejakkan kaki ke sana ialah pada bulan April 2008. Dan dengan takdir Allah jugalah sekali lagi dapat menjejakkan kaki ke sana pada hari khamis lepas atas jemputan daripada pihak Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta (DPMT) untuk menyampaikan ceramah motivasi buat mahasiswa/wi sempena musim peperiksaan semakin hampir. Diri ini bukanlah yang terbaik dan bukannya seorang pakar motivasi, namun atas dasar berkongsi pengalaman dan berpesan-pesan kepada kebaikan dan kesabaran maka sukar untuk menolak jemputan tersebut.

Tempat duduk tetamu serta backdrop di dewan Bait Izzah lama
suatu ketika dahulu tahun 2006


Sebelum program bermula sempat berkunjung ke dewan Bait Izzah lama melihat tempat yang penuh dengan nostalgia dan kenangan ukhuwah, ilmu dan persatuan; tempat berlangsungnya program-proram ilmiah dan ruhiyah. tempat berhimpunnya mahasiswa Malaysia di bumi Tanta sebagai ribat kesatuan. Inilah yang dituntut oleh Islam kerana kesatuan adalah merupakan sunnah terbesar yang Rasulullah S.A.W ajarkan kepada kita. Teringat ruang dapur tempat gotong-royong masak kawah bila berlangsungnya program-program DPMT. Teringat ruang kedai DPMT sewaktu memegang tanggungjawab sebagai Bendahari. Terkenang ruang dewan tempat duduk bersimpuh bersesak mendengar ceramah dan pengajian, serta tempat bermalam bila ada qiamullail.

beratur di depan dapur Bait Izzah lama suatu ketika dahulu
tahun 2006

Semua itu sudah menjadi kenangan, kerana dewan Bait Izzah telah berpindah ke tempat lain yang berdekatannya. Dewan Bait Izzah berwajah baru namun kekal dengan matlamat yang murni sebagai wasilah pemangkin kesatuan mahasiswa Malaysia di bumi Tanta. Dewan yang memiliki ruh kesatuan walaupun jasadnya berbeza. Apalah ada pada jasad sekiranya tidak mempunyai ruh.

Program yang bermula pada jam 8.30 malam dan berakhir pada jam 10.30 malam sudah cukup mengubati kerinduan pada bumi Tanta di samping dapat menatap wajah-wajah baru bakal pewaris amanah Rasul S.A.W walaupun tak berkesempatan untuk menziarahi masyaiekh , maqam-maqam auliya' serta tempat-tempat nostalgia di sana. Kesempatan yang ada selepas program hanya digunakan untuk berbual-bual tanya khabar kepada beberapa tantawiyun sambil menjamah makanan yang disediakan sehinggakan tak sedar jam sudah menunjukkan pukul 12.00 tgh malam dan jam mesir pada musim panas sudah pun bertukar dengan diawalkan sejam.

Berkali-kali Pengerusi DPMT, Ustaz Mohd Faizul Endut mempelawa untuk bermalam di rumahnya (Bait Izzah lama), namun apakan daya perlu pulang terus ke kaherah kerana keesokannya selepas subuh ada pengajian dengan Maulana Syeikh Yusri. Alhamdulillah selamat sampai kembali di kaherah sekitar jam 3.00 pagi waktu lama (4.00 pagi waktu baru).

Jazakumullahu khairan kathira...

Berita mengenai ceramah motivasi :
http://www.edpmt.org/

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...