Monday, November 30, 2009

Tugasan pada hari-hari Tasyriq

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, La ilaha illah, Allahu Akbar Allahu Akbar wa lillahil hamd…


Kesempatan ini suka untuk berkongsi tulisan Imam Ibn Rajab Al-Hanbali Rahimahullah (wafat 795 H) bersempena dengan Aidil Adha dan hari-hari Tasyriq moga kita beroleh manfaat yang banyak.


Berkata Al-Imam Al-Hafiz Ibnu Rajab Al-Hanbali dalam kitabnya Latoiful Ma’arif fi ma limawasim Al-‘Am minal Wazhoif pada bab tugasan pada bulan Dzul Hijjah :


Imam Muslim telah mengeluarkan hadis di dalam kitab sahihnya; daripada Nubaisyah Al-Huzali bahasanya Nabi S.A.W telah bersabda :

“Hari-hari (berhimpunnya jemaah haji) di Mina adalah hari-hari untuk makan dan minum dan berzikir.”


Dan di dalam riwayat Imam Ahmad bin Hanbal :

“Barangsiapa yang berpuasa (pada hari tasyriq) maka hendaklah dia berbuka, kerana sesungguhnya hari tersebut adalah hari-hari untuk makan dan minum.”


Hari-hari Mina adalah hari-hari yang ditentukan sebagaimana firman Allah Ta’ala :

وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ

Maksudnya : “Dan sebutlah kamu akan Allah (dengan takbir semasa mengerjakan Haji) Dalam beberapa hari Yang tertentu bilangannya…” (Al-Baqarah : 203)


[Pendapat ulama tentang Ayyam Ma’dudat : ]


Hari-hari tersebut ialah 3 hari selepas hari Al-Nahr (10 Dzul Hijjah) dan 3 hari tersebut adalah merupakan hari-hari Tasyriq. Ini merupakan pendapat Ibn Umar dan kebanyakan para ulama.


Dan diriwayatkan daripada Ibn ‘Abbas dan ‘Ato bahawa hari-hari yang ditentukan itu ialah 4 hari iaitu hari Al-Nahr serta 3 hari selepasnya dan ‘Ato menamakanya sebagai hari Tasyriq.


Berkata Al-Imam Al-Hafiz Ibnu Rajab : “Pendapat pertama tentang hari-hari yang ditentukan adalah lebih Adzhar (lebih kuat).”


Sesungguhnya baginda Nabi S.A.W telah bersabda :

“Hari-hari Mina adalah 3 (hari), barangsiapa yang bersegera (meninggalkan Mina) padahari yang kedua maka tidaklah berdosa dan sesiapa yang melambatkan (meninggalkan Mina) pada hari yang kedua maka tidaklah berdosa.”

Hadis ini dikeluarkan oleh Ahli Sunan Al-Arba’ah (Imam Abu Daud, Tirmizi, Nasaie dan Ibnu Majah). Hadis ini jelas menunjukkan bahawa 3 hari tersebut adalah merupakan hari Tasyriq.


[Tugasan pada hari-hari Tasyriq]


Allah Ta’ala memerintahkan supaya berzikir dan mengingatinya pada hari Ayyam Ma’dudat sebagaimana sabda baginda S.A.W : “Sesungguhnya hari-hari tersebut adalah hari-hari untuk makan, minum dan berzikir.”


Perihal mengingati Allah yang dituntut untuk dilakukan pada hari-hari Tasyriq adalah pelbagai antaranya :


· Berzikir selepas selesai solat fardhu dengan bertakbir. Ianya dituntut sehinggalah akhir hari Tasyriq berdasarkan pandangan Jumhur Ulama terhadap hadis yang diriwayatkan daripada Saidina Umar, ‘Ali, dan Ibn ‘Abbas.


· Mengingati Allah dengan membaca basmalah dan bertakbir ketika menyembelih binatang korban kerana waktu untuk sembelihan hady (bagi yang mengerjakan haji) dan udhiyah (bagi yang tidak mengerjakan haji) boleh dilakukan sepanjang hari-hari Tasyriq berdasarkan pandangan jumhur ulama. Ini adalah pandangan Imam As-Syafie dan satu riwayat daripada Imam Ahmad berdasarkan hadis marfu’ (yang sanadnya sampai kepada Rasulullah) ;


Maksudnya : “Setiap hari-hari Mina adalah (hari) untuk sembelihan.”


· Mengingati Allah ketika makan dan minum. Sesungguhnya disyariatkan ketika makan dan minum untuk membaca basmalah pada permulaan dan mengucapkan hamdalah ketika pengakhiran kerana terdapat hadis daripada Nabi S.A.W :


Maksudnya : “Sesungguhnya Allah meredhai ke atas hambaNya yang apabila selesai makan dan minum memujiNya (dengan mengucapkan hamdalah)”


· Berzikir dengan bertakbir ketika melontarkan Jamrah (batu-batu) pada hari-hari Tasyriq. Dan ini dikhususkan pada ahli musim (yang mengerjakan haji)


· Berzikir mengingati Allah secara mutlaq. Sesungguhnya disunatkan untuk memperbanyakkan berzikir pada hari-hari Tasyriq. Sesunguhnya Saidina Umar mengucapkan takbir di Mina di dalam kubahnya (khemah), orang ramai mendengarinya lalu turut mengucapkan takbir maka bergemalah Mina dengan takbir. Sesungguhnya Allah berfirman :


فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آَبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آَتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآَخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ * وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آَتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ*

Maksudnya : “Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan amalan Ibadat Haji kamu, maka hendaklah kamu menyebut-nyebut dan mengingati Allah (dengan membesarkanNya) sebagaimana kamu dahulu menyebut-nyebut (memuji-muji) datuk nenek kamu, bahkan Dengan sebutan Yang lebih lagi. Dalam pada itu, ada di antara manusia Yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami! berilah Kami kebaikan) di dunia". (orang-orang ini diberikan kebaikan di dunia) dan tidak ada baginya sedikitpun kebaikan di akhirat. *Dan di antara mereka pula ada Yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah Kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah Kami dari azab neraka."


[Doa sebagai mengingati Allah]


Ramai ulama salaf mensunatkan doa ini (dibaca) pada hari-hari Tasyriq. Berkata ‘Ikramah : “Disunatkan untuk berdoa pada hari-hari Tasyriq :


رَبَّنَا آَتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ


Doa ini antara doa yang terbaik dan diriwayatkan bahawasanya doa ini paling banyak yang nabi baca dan apabila nabi berdoa baginda akan turut serta membacakan doa ini kerana doa ini menghimpunkan 2 kebaikan di dunia dan akhirat.


Berkata Al-Hasan : “Kebaikan di dunia ialah ilmu dan ibadah, manakala kebaikan di akhirat ialah syurga.”


Berkata Sufian : “Kebaikan di dunia ialah ilmu dan rezeki yang baik.”


Doa adalah seafdhal-afdhal zikir mengingati Allah. Sesungguhnya Ziyad Al-Jasos meriwayatkan daripada Abi Kinanah Al-Qursyi bahawa dia telah mendengar Abu Musa Al-Asyaari telah berkata di dalam khutbahnya pada hari Al-Nahr (Aidil Adha) : “Selepas hari Al-Nahr (Aidil Adha) terdapat 3 hari yang Allah sebutkan sebagai ayyam ma’dudat (hari yang ditentukan) yang tidak akan ditolak padanya doa, maka angkatlah keinginan kamu kepada Allah (dengan berdoa)”

Tamat kalam Al-Imam Al-Hafiz

Sama-sama kita bermuhasabah, adakah kita sentiasa mengingati Allah pada setiap detik dan ketika, setiap pergerakan dan diam sepanjang hari Al-Nahr dan hari-hari Tasyriq sebagai bukti syukur kita pada Allah Ta’ala. Adakah dengan menyambut hari raya Aidil Adha kali ini dapat meningkatkan lagi amal ibadah kita sebagai wasilah untuk mendekatkan diri kita kepadaNya. Moga Allah menerima segala pengorbanan yang diserahkan sebagai bukti manifestasi cinta pada Allah dan RasulNya.

اللهم منك وإليك فتقبل


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...