Saturday, May 17, 2008

PENGHARGAAN BUAT MURABBI DAN MU’ALLIM

Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran diucapkan kepada Rabbil Jalil atas segala limpahan nikmat yang tidak terhitung nilainya dengan menjadikan kita sebagai hamba kepadaNya-Tuhan Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa-. Selawat serta salam buat rasul tercinta Nabi Muhammad S.A.W; Murabbi Agung, Mu’allim Terulung yang telah mengeluarkan manusia daripada kegelapan kesesatan kepada cahaya kebenaran serta senantiasa mengajarkan umat manusia hidayah Islam dengan berbekalkan panduan Al-Quran dan Al-Sunnah. Salam jua buat Ahli keluarga baginda, para sahabat, tabi’en, tabi’ tabi’en, serta sekalian pewaris nabi, syuhada’ dan solihin.

لولا مربي ما عرفت ربي" "

Demikianlah pepatah arab yang bermaksud : “Kalaulah bukan kerana guruku, nescaya aku tidak akan mengenali Tuhanku.” Justeru, jelas menunjukkan peri pentingnya guru serta peranannya dalam mendidik dan mengajar insan agar mengenali hakikat dirinya sebagai seorang hamba lalu berhajat kepada tuan iaitu Pemilik sekalian alam ini kerana segala ilmu adalah datangnya dari Allah S.W.T. Ilmu yang insan perolehi dan pelajari hanyalah secangkir sekiranya hendak dibandingkan dengan keluasan ilmu Allah S.W.T yang meliputi semua perkara. Lalu tidaklah sepatutnya manusia angkuh dan sombong dengan ilmunya. وعياذ بالله من ذلك

Pada kesempatan ini, diri ini ingin mengucapkan setinggi penghargaan kepada sekalian guru-guruku yang telah banyak mengajar dan mendidik daku menjadi seorang insan yang berhajat kepada Tuhan terutama kepada kedua-dua ibu bapaku; Habibah bt Hj Ismail bin Sulaiman dan Juhan bin Jusoh bin Ismail yang telah bersusah payah dan sanggup berkorban apa saja sejak diri ini dalam kandungan sehinggalah kini. Jasamu tak mampu dibalasi dengan kemewahan kerana diri ini tidak memiliki sebarang harta namun daku mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat serta beroleh rahmat dan redha Ilahi.

بي اغفرلي ولوالدي وارحمهما كما ربياني صغيرا"

Seinfiniti penghargaan terima kasih diucapkan kepada kepada guru-guru yang telah mengajar daku sewaktu di pra-sekolah. Demikian juga kepada guru-guru Sekolah Rendah kebangsaan Seri Indra, Kangar, guru-guru serta asatizah Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Arau serta seluruh warga pendidik bumi waqafan tercinta; Kolej Islam Sultan Alam Shah, Klang yang telah mengajar dan mendidik daku ilmu akademik serta pengajian Islam serta merestui dan membantu dalam kembara ilmu merentasi benua ini semata-mata untuk mencari mardhatillah. Insan fakir ini memohon kemaafan seandainya ada salah dan silap yang dilakukan terhadap kalian semua.

Seterusnya kepada guru-guruku di perlembahan Nil ini iaitu pensyarah-pensyarah Kuliah Usuluddin di Universiti Al-Azhar cawangan Tanta terutamanya Prof. Dr Abdullah Yusuf Al-Syazali yang telah banyak memberi tunjuk ajar dan ilmu sehingga memberi kesan ke dalam lubuk hati ini untuk menuntut ilmu kerana Allah S.W.T. Terima kasih kerana mengajarku secangkir ilmu Tafsir, Tauhid dan Tasawuf. Demikian juga kepada, Prof. Ahmad Muhammad Abdul ‘Al Al-Jughawi (Dekan Kuliah Usuluddin), Dr. Aiman Mahdi (Ketua Jabatan Hadis), Dr. Mustafa Basyuni, Dr. Khalid Syakir, yang telah mengajarku akan hadis-hadis nabi S.A.W dan ilmu-ilmu yang berkaitan dengannya sehingga diri ini berjaya memperolehi ijazah sarjana muda seterusnya mendorong daku untuk terus mendalami ilmu ke peringkat sarjana dalam bidang hadis. Syukran jazilan juga diucapkan kepada Syeikh Abu Hassan Muhammad Abu Zaid atas tunjuk ajar dan ilmu sepanjang permukiman di bumi Tanta.


Seterusnya kepada pensyarah-pensyarah peringkat sarjana Kuliah Usuluddin, Universiti Al-Azhar Kaherah yang masih dan akan terus mengajarku, jazakumullahu khairan jaza’ atas tunjuk ajar dan ilmu yang dicurahkan. Antaranya Prof. Dr. Al-Khusyuie Al-Khusyuie, Prof. Dr Marwan Musa Syahin, Prof. Dr. Muhamamd Muhammad Syarif, Prof. Dr. Ahmad Umar Hashim, Prof. Dr. Sayed Dusuki, Prof. Dr. Redha Zakaria. Syukran jazilan juga kepada masyaiekh-masyaiekh di Masjid Al-Azhar yang merupakan anak murid kepada Dr. Ali Jumaah (Mufti Mesir) antaranya Syeikh Sayed Syaltut, Syeikh ‘Imad ‘Afat, Dr. Jamal Faruq, Dr. Usamah Sayed yang sentiasa ikhlas dalam menyampaikan mutiara ilmu dan khazanah turath Islam kepada penuntut ilmu.

Tidak dilupakan juga kepada para sahabat seperjuangan yang banyak memberi tunjuk ajar dan teguran secara langsung atau tidak langsung. Terima kasih kerana menjadi guruku dan diri ini dapat banyak belajar dari kalian semua. Mohon maaf seandainya terdapat salah dan silap sepanjang perkenalan kita. Buat akhirnya moga Allah senantiasa merahmati dan memberkati segala usaha-usaha kita semua.

"ربنا اتنا في الدنيا حسنة وفي الأخرة حسنة وقنا عذاب النار"

جزاكم الله خيرا كثيرا

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...