Thursday, June 12, 2008

Ada apa dengan pasport?


Alhamdulillah, syukur kerana tidak perlu menunggu lama kehadiran bas 359 di hentian bas restoran Burj, Hayyu Sabie'. Ketika baru saja menjejak kaki di sana kelihatan sinaran kenderaan hijau yang tidak asing bagi mahasiswa dan mahasiswi di perlembahan nil. Reka bentuknya tersendiri membuatkan dari jauh lagi bas tersebut dapat dikenali tanpa perlu menantikan paparan nombor yang tertera di cermin hadapan. Bas ini kebiasaannya akan dipenuhi dengan mahasiswa mahasiswi Malaysia kerana menuju ke Safarah Malizia iaitu Kedutaan Malaysia di Kaherah yang terletak di Mohandessen, lebih kurang 1 jam 15 minit masa perjalanan daripada hayyu sabie' sekiranya jalan tidak sibuk dan sesak.

Hari ini tidak ramai penumpang dari Malaysia yang menaiki bas ini, kerana kelihatan masih banyak bangku kosong. Barangkali kebanyakan mahasiswa peringkat sarjana muda masih dalam tempoh imtihan. Justeru sinonimnya bangunan kedutaan Malaysia juga akan lengang dengan mahasiswa-mahasiswi. Maka akan cepat dan mudahlah urusanku kerana pada saat-saat ini perlu menjaga masa dengan sebaiknya memandang tarikh peperiksaan peringkat sarjana hanya tinggal 10 hari lagi. Namun disebabkan ingin mengambil pasport baru yang sudah siap, maka masa, tenaga dan wang perlu dikorbankan untuk ke sana.

Terfikir sejenak; Apa ada dengan pasport? kenapa perlu sangat menjaga pasport? mengapa manusia sangat mengambil berat tentangnya? Maka berlegar-legar beberapa jawapan di benak fikiranku; pasport adalah merupakan dokumen yang mengandungi butiran peribadi yang dikeluarkan daripada sebuah kerajaan terhadap warganegaranya untuk dibawa apabila ke luar negera. Ini bermakna pasport bertindak sebagai pengenalan diri serta pengantara untuk mendapat keizinan masuk ke negara-negara asing. Pasport perlu dijaga kerana bagi memastikan kelangsungan pengenalan diri ketika keluar dan masuk negara agar tidak dilabelkan sebagai pendatang haram. Manusia begitu ambil berat terhadapnya kerana pasport merupakan sebahagian daripada sistem imigresen yang diterima dan diiktiraf di seluruh dunia.

Seterusnya datang persoalan yang menusuk qalbuku; Bagaimana pula dengan pasport untuk menuju ke alam akhirat selepas dibinasakan dunia ini? suatu alam yang dijanjikan Allah di dalam kitabNya Al-Quran serta sunnah nabiNya... Tiada pilihan melainkan 2 tempat sahaja sama ada ingin menuju ke destinasi syurga yang dilimpahi dengan nikmat dan kelazatan atau ke destinasi neraka yang dipenuhi dengan azab dan kesengsaraan. Sudah pasti sebagai insan yang waras kita akan memilih destinasi yang indah dan menyeronokkan.

Oleh yang demikian pasport untuk menuju ke syurga ialah Ucapan Dua kalimah Syahadah ; ucapan persaksian terhadap keesaan Allah S.W.T iaitu tiada yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad adalah rasul utusanNya dengan penuh keikhlasan dan keimanan. Namun adakah cukup sekadar itu untuk melayakkan kita masuk ke dalam syurga? Sebagaimana adakah memadai kita memiliki pasport antabangsa lalu menyimpannya serta hanya duduk dalam negara sendiri membolehkan kita sampai ke destinasi yang hendak dituju? Justeru sudah pasti kita perlu mengeluarkan sejumlah wang untuk membeli tiket pengangkutan serta menyediakan bekal dan kelengkapan untuk ke sana. Maka demikian juga untuk perjalanan menuju ke alam akhirat yang memerlukan kepada iringan amalan rukun-rukun Islam yang lima serta pengukuhan rukun-rukun Iman yang enam tanpa berbelah bagi kerana sebelum sampai di sana tempat persinggahan kita adalah alam barzakh yang juga menyediakan 2 pakej pilihan sama ada nikmat atau pun azab...

Kesimpulannya, hargai dan peliharalah pasport diri kita sebagai seorang muslim yang tunduk dan patuh dengan segala sistem dan perundangan Allah S.W.T, serta menjadi umat nabi Muhammad S.A.W yang mengikut akan segala ajaran yang disampaikannya agar diizinkan untuk mendapat syafaatnya.

اللهم انا نسألك رضاك والجنة ونعوذبك من سخاطك والنار ... اللهم امين

Daku melepaskan pandanganku keluar tingkap bas, kelihatan hampir tiba di hentian bas untuk menuju ke bangunan kedutaan Malaysia. Lalu bingkas bangun menuju ke pintu hadapan untuk bersedia turun. Alhamdulillah segala urusanku selesai dengan cepat dan dapat mengambil pasport baru.

Ada apa dengan pasport?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...